
Hvert år, den sidste weekend i februar, samles 25-30 dedikerede entusiaster på Hindsgavl Camping ved Lillebælt til en weekend i nøgensneglens tegn. Dette tidspunkt er ideelt, da det er højsæson for de små, farverige havdyr, hvilket gør det perfekt for deltagerne at dykke ned i deres fælles passion for Danmarks nøgensnegle.
Dansk Nøgensnegleweekend er en traditionsrig begivenhed, hvor passionerede dykkere og fotografer mødes for at finde, fotografere og artsbestemme så mange nøgensnegle som muligt i de kolde, klare vinterfarvande. Med kameraer og lupper i hånden – og et skarpt blik for snegle og deres fødekilder – konkurreres der venligt om at spotte flest arter og måske endda finde nogle af de sjældne, hvilket udløser stor begejstring i fælleslokalet.
Nøgensnegle er bløddyr uden skal, der ånder gennem buskede eller grenede gælleorganer på ryggen og navigerer med karakteristiske sanseorganer kaldet rhinoforer, som kan ligne små antenner. Med deres farverige udseende er de ikke bare smukke og eftertragtede som motiver for undervandsfotografer – de advarer også rovdyr om, at de enten er giftige eller smager rigtig dårligt. De lever af svampe, søanemoner, hydroider – og nogle gange hinanden – og mange kan optage nældegift eller toksiner fra deres føde og bruge det som forsvar.
De findes overalt i verdenshavene, også i Danmark, hvor man ofte møder dem på stenbund og i tangskove. Nøgensnegle er hermafroditter og kan parre sig med hinanden, hvorefter de lægger æg i fine spiraler eller bånd. Deres livscyklus varierer, men de fleste lever kun i få måneder – hvilket gør det endnu mere imponerende, hvor varierede og specialiserede de er.
I Danmark menes der at leve i hvert fald 78 forskellige arter af nøgensnegle, og for nogle deltagere bliver weekenden også en venskabelig konkurrence: Hvem spotter flest? Hvem finder den mest eksotiske? Resultaterne skrives op på det legendariske whiteboard i campingpladsens hyggelige fællesrum – og udgør weekendens uofficielle scoreboard. Det hele foregår dog i en stemning af fællesskab, hjælpsomhed og nørdet kærlighed til det, der for de fleste er en ukendt del af havets dyreliv.
På land er der mulighed for at studere nogle af de fundne eksemplarer under mikroskop. Det giver en sjælden chance for at beundre deres farver og detaljer helt tæt på. Efterfølgende bliver alle nøgensnegle naturligvis nænsomt sat fri igen.
Normalt plejer jeg at fotografere med et kæmpe setup: To store Retra-blitze, der er kraftige nok til at lyse gennem en rødhåret, en Canon 5D Mark IV med makrooptik og forsatslinser nok til at se krummerne i mundvigen på en nøgensnegl – og naturligvis en ekstern monitor, så jeg rent faktisk kan se, hvad jeg laver. Men i år valgte jeg en helt anden tilgang.
Jeg havde medbragt et Olympus TG-7 i et SeaFrogs-hus og to faste lamper – en Smart Torch Focus Light fra Weefine på 1200 lumen med deres lille optiske snoot lens og en ældre Venom 60 RGB fra iDiveSite på 6000 lumen. Et handy setup, der vejer en brøkdel af monsterkittet, men stadig kan komme helt tæt på detaljerne.
En snoot koncentrerer lyset i en lille, præcis lysplet – perfekt til kompaktkameraer uden fuld manuel kontrol. Når kameraet indstilles til at måle lyset i midten af motivet og rammes af det stærke snoot-lys, skruer det automatisk ned for eksponeringen. Det gør baggrunden mørk og lader nøgensneglen træde tydeligt frem – uden visuel støj fra omgivelserne. Resultatet er en dramatisk, sort baggrund med fuldt fokus på motivet.
I strømmen i Lillebælt er det ikke altid en fordel at dykke rundt med noget, der i praksis fungerer som et drivanker – og derfor viste TG-7-kittet sig som en optimal løsning. Med snoot og fast lys – og en lampe, der kan lyse i alle regnbuens farver – kan man faktisk opnå nogle ret kreative og eksperimenterende billeder. Det var en fed udfordring at tænke anderledes og arbejde med lyset i stedet for at kæmpe mod det (og strømmen, når de lokalkendte oraklers strømprognoser ikke sad helt i skabet).
Arrangementet er en del af det større projekt ”Nøgensnegle i Danmark”, som har til formål at kortlægge og formidle viden om de danske nøgensneglearter. Projektet drives af non-profit foreningen Nøgensnegle i Danmark, der står bag både hjemmesiden nudibranchia.dk, den årlige nøgensnegleweekend og selve indsamlingsprojektet.
Initiativet er primært taget af Jørn Ari og Tina Malmgren, som i mange år har været drivkræfterne bag både arrangementet og formidlingen. Jørn er en passioneret undervandsfotograf og står bag hjemmesiden – en offentlig og frit tilgængelig database over danske observationer. Den bruges i dag både af forskere, undervisere og dykkere, og rummer en imponerende mængde data, fotos og artsbeskrivelser.
Når man snakker med Jørn om projektet, ligger det ham meget på sinde at pointere, at alle kan indsende observationer til hjemmesiden, fordi det muliggør en bred og kontinuerlig indsamling af data fra hele landet – året rundt. Professionelle forskere og biologer har begrænsede ressourcer og kan ikke dække hele Danmarks kystlinje alene. Men når dykkere, naturinteresserede og undervandsfotografer bidrager med deres fund, skaber det et meget mere detaljeret og dækkende billede af, hvilke nøgensnegle der findes hvor – og hvornår.
Lillebælt er valgt med omhu til denne weekend. Her kan man næsten altid finde læ for strømmen og samtidig få lidt dybde på. Mange arter lever nemlig på meget specifikke dybder, og det kræver både erfaring og viden at finde dem. De bedste spottere kender deres snegle så godt, at de med præcision kan udpege placeringen af en helt specifik Doto coronata: ”på 17,5 meters dybde og en meter til venstre for kæden.” Og de har som regel ret.
Selvom det handler om nøgensnegle, handler weekenden også om fællesskab. Deltagerne hjælpes ad med madanretning, opvask og oprydning, og om aftenen samles man til oplæg, hygge og nørderi.
I år præsenterede Lars Stenholt Kirkegaard fra Fotografit sæsonens nyheder på fotofronten, og der var også nyt fra foto- og videoudvalgets arbejde med DM i undervandsfoto, uddannelse og fremtidsplaner.
Som noget ganske særligt havde vi i år besøg af skuespilleren Iben Hurup Damkjær, som fortalte om sit arbejde med forestillingen ”Nøgensnegl”. Forestillingen – en pop up-performance – er inspireret af nøgensnegle og udforsker temaer som transformation, sanselighed og identitet. Selvom Iben aldrig har dykket før eller set en dansk nøgensnegl i virkeligheden, var det fascinerende at høre, hvordan hun bruger disse havvæsner som kunstnerisk inspiration. Et poetisk møde mellem to verdener – naturformidling og performancekunst – som gav anledning til nysgerrige spørgsmål og spændende samtaler.