Annonce

Nordens ældste kravelbyggede skibsvrag fundet i Sverige

Nordens ældste kravelbyggede skibsvrag fundet i Sverige

Maritimarkæologer fra Vrak – Museum of Wrecks undersøger et skibsvrag i Landfjärden syd for Stockholm, som kan være det ældste kendte karvbyggede fartøj fra Norden.

Foreløbige analyser daterer skibet til 1480’erne, men noget tyder på, at det kan være endnu ældre, muligvis fra 1460’erne.
Foreløbige analyser daterer skibet til 1480’erne, men noget tyder på, at det kan være endnu ældre, muligvis fra 1460’erne. (Foto: Jim Hansson / Vrak / SMTM / CC-BY)


Vraget, der er kendt som Vrag 5, er cirka 35 meter langt og 10 meter bredt. På trods af århundreder under vandet er dele af strukturen stadig bemærkelsesværdigt intakt. ”Skibets spant rager stadig højt op over havbunden, og i agterenden står både agterstavnen og roret stadig oprejst,” siger Håkan Altrock, museumsinspektør og projektleder, der har stået for undersøgelsen.

Et skift i skibsbygningsteknikker

I modsætning til de klinkbyggede skibe, der var typiske for den tid, blev dette fartøj bygget ved hjælp af karvemetoden, hvor planker lægges kant i kant på en ramme for at skabe et glat skrog. Denne teknik, som blev mere almindelig i de senere århundreder, gjorde det muligt at bygge større og mere holdbare skibe.

Revurdering af gamle antagelser

Vrag 5 er et af fem skibsvrag, der er fundet i Landfjärden. Tidligere antydede historiske optegnelser, at de kunne være vikingeskibe, men forskningen har modbevist dette. ”For et år siden daterede vi tre af de fire største vrag til 1600- og 1700-tallet og knyttede et af dem til en historisk kilde fra det 17. århundrede,” forklarer Altrock.

Planer for yderligere forskning

Dendrokronologiske analyser har bekræftet, at tømmeret, der blev brugt i vrag 5, blev fældet i enten Möre i Kalmar-regionen eller i det østlige Blekinge. Arkæologerne satser nu på at etablere vraget som et dedikeret forskningsprojekt. ”Vi planlægger at søge om ekstern finansiering til en udgravning,” siger Altrock. ”Dette skib bygger bro mellem middelalderlig og moderne skibsbygning og giver værdifuld indsigt i Sveriges maritime historie.”

Et skib bygget til forandring

Man mener, at den skæve konstruktionsteknik opstod som reaktion på indførelsen af kanoner om bord i det 15. århundrede. Der var brug for stærkere skrog for at modstå fjendtlig ild, og denne metode gav større stabilitet og holdbarhed til søs. Vrag 5 kan give nye perspektiver på, hvordan nordisk skibsbygning udviklede sig i denne kritiske periode.

Kilde(r)
VRAK - Museum of Wrecks
Annonce